Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Hastighetsrekord for førerløs traktor

Brøytet snø i 73 km/t på isen

Valtra og Nokian har satt fartsrekord for selvkjørende traktorer, vel å merke under kontrollerte former.

Lurer du på hvordan snøbrøyting vil foregå i femtiden? I videoen under kan du få en aldri så liten liten forsmak. Dekkprodusenten Nokian Tyres har sammen med Valtra satt verdensrekord for snørydding med en autonom traktor, altså en GPS-styrt traktor uten sjåfør.

De to selskapene skriver i en pressemelding at hastighetsrekorden ble satt i mars 2018 ved bruk av en ubemannet Valtra T254 Versu traktor, utstyrt med Nokian Hakkapeliitta TRI-dekk. Traktoren ble satt til å kjøre så raskt som mulig med plog på et islagt vann i Sør-Finland og hastigheten ble målt til hele 73,171 km/t. Men som du kan se i videoen under var det bare såvidt at det gikk bra med utstyret.

Verdifull innsikt

Før du tenker på å prøve dette hjemme er det greit å fastslå at rekorden ble satt under sikre forhold, med et forskerteam fra både Nokian Tyres og Valtra på plass.

Valtra skriver i pressemeldingen at de har en lang historie med konstruksjon og produksjon av traktorer tilpasset veivedlikeholdsoppgaver under kalde forhold. Dataene fra forsøket gir således verdifulle data for fremtidig forskning på selvkjørende traktorer.

Annonse

Valtra T254 Versu ble kåret til “Årets traktor 2018”, og sekseren stiller blant annet med 271 hestekrefter med effektforsterker og SmartTouch-betjening i armlenet med kjørespak og 9-tommers skjerm.

– For mange av våre kunder har brukervennligheten til SmartTouch senket terskelen for sporfølging, oppgavebehandling og telemetri og vi er forpliktet til å være i forkant av utviklingen, sier markedsjef for Valtra Mikko Lehikoinen.

Skodd for is og snø

Å kjøre fort med en traktor med frontmontert redskap på glatt føre, utsetter både traktoren og dekkene for stor belastning. Det seipede blokk-mønsteret på Nokian Hakkapeliitta TRI-dekkene er laget spesielt for å oppnå stabilitet på overflater med is og snø.

– Forutsigbarheten og en bil-lignende kjøreopplevelse med Nokian Hakkapeliitta TRI, sammen med god trekkraft, har gjort dekket til et populært valg hos entreprenører om vinteren, sier salgs- og markedsføringsjef på Nokian Heavy Dekk, Toni Silfverberg, som mener de samme egenskapene også passer godt når det er snakk om rekordhastigheter.

Neste artikkel

Godt traktorsalg på Agroteknikk