Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bransjen oppsummerer 2020, og ser framover

2020 har vært et krevende år, og mange aktører i traktorbransjen har opplevd et til dels betydelig fall i salget.

Valtra dro i land markedslederrollen i 2020, og nye Valtra G-serien ventes bli en svært populær modell i Norge.
Valtra dro i land markedslederrollen i 2020, og nye Valtra G-serien ventes bli en svært populær modell i Norge.

Statistikken viser at totalsalget har falt med over 21%, til lave 2602 traktorer. Vi tok en runde med de ulike aktørene, for å høre litt hva tanker de gjør seg seg, både rundt 2020 og ikke minst 2021.

Eikmaskin

Eikmaskin har tre ulike merker i porteføljen, som selges av ulike forhandlere og kjeder. Det er litt regionsavhengig hvem som representerer de ulike merken. De har desidert størst markedsandel, med 50,7% fordelt på sine tre merker. Det betyr at over 1 av 2 solgte traktorer i Norge, importeres av Eikmaskin

Valtra

Tor Jon Garberg er Valtra-sjef, og han kan fortelle at han er godt fornøyd med årets salg, til tross for at de også har solgt færre enheter enn i 2019. Ikke minst er han glad over at Valtra klarte å sikre seg seg markedslederrollen, i et tøft og krevende marked.

Valtrasjefen er fornøyd med markedslederrollen, i et krevende år
Valtrasjefen er fornøyd med markedslederrollen, i et krevende år

– Jeg tror de fleste er enige i at 2020 har vært veldig spesielt år. Likevel har vi lykkes bra med det vi har jobbet for. Vi har et et godt team som er i stand til å støtte forhandlerne våre med det de trenger for å dra i land salgene. Jeg håper virkelig vi kan nærme oss en normalsituasjon i 2021, så det blir lettere å møte kundene våre igjen avslutter Tor Jon Garberg i Eikmaskin

Massey Ferguson

Massey Ferguson er Eikmaskins nest største merke i 2020, med 17,2% markedsandel. MF-sjefen Gard Molvig forteller:

– Vi er rimelig fornøyde med en markedsandel i Norge på 17,2%. Vi hadde håpet å se 18-tallet, men er komfortable med at vi oppnådde en trygg tredjeplass og endte kun 40 traktorer fra sølvplassen påpeker MF-sjefen.

Han forteller at MF har en modellrekke de har store forventninger til i 2021:

– MF har lansert en rekke nye modeller i 2020, og både 5S, 8S, 4700M og 1700M er forventet inn til Norge i første kvartal av 2021. I tillegg lanseres ytterligere nye modeller i annet halvår 2021. Derfor forventer vi å styrke vår posisjon i det norske markedet i 2021.avslutter Molvig

Nye Massey Ferguson 5S, skal hjelpe merket øke sine markedsandeler i 2021
Nye Massey Ferguson 5S, skal hjelpe merket øke sine markedsandeler i 2021

Fendt

Det tyske premiummerket til Eikmaskin håndteres av John Henrik Stadtler. Han er fornøyd med at de totalt sett klart å holde markedsandelen sin, i et vanskelig år.

–2020 har vært et krevende år, men totalt sett er vi fornøyd at vi har klart å holde markedsandelen vår. Den nye Fendt 200-serienkommer i produksjon i starten av første kvartal og det blir andre spennende nyheter utover i 2021, så vi har store forventninger til 2021 oppsummerer Stadtler

John Deere

John Deere er det enkelt merket som har hatt den største nedgangen i salget i 2020. Lyspunktet er traktorer over 250HK, der drar de grønne hjortene med gule felger hjem en markedsandel på 43 prosent. I lavere effektklasser har det vært lengre mellom salgene. Vi spurte produktsjef Tore Glærum om en kommentar på salgstallene.

Produktsjef Tore Glærum dominerer i den aller største effektklassen, blant annet med den helt nye 8R. Likevel var salget av John Deere det som gikk mest tilbake blant enkeltmerkene i 2020.
Produktsjef Tore Glærum dominerer i den aller største effektklassen, blant annet med den helt nye 8R. Likevel var salget av John Deere det som gikk mest tilbake blant enkeltmerkene i 2020.

– Vi kan selvsagt se at leveringsproblemer og annet knyttet til situasjonen rundt om i verden har rammet oss og salget av John Deere traktorer. Valuta og priser knyttet mot valuta har vært ekstremt krevende i 2020. Vi ser også at markeder som for eksempel turf, altså grøntareal og golfbaner har sviktet betydelig forteller produktsjefen.

– Vi ser helt klart at mange også venter på de første leveransene av 6M med trinnløs transmission, som ikke det ikke ble levert noen kundetraktorer av i 2020. Dette er noe markedet venter på, forteller han entusiastisk.

– Dermed ser vi framover og tror på å få en god start av 2021. Vi kommer i gang med å levere av de nye 6m-modellene, der de første demotraktorene endelig er i Norge. John Deere kommer til å selge bedre, avslutter Glærum

Annonse

A-K maskiner

A-K maskiner har gjennom 2020 solgt flere traktorer enn i 2019 av sine merker. De røde Case IH traktorene har økt sine registreringer med over 21%, og selv om New Holland er litt tilbake, er det samlet sett en økning i antall solgte traktorer å spore for A-K i et totalmarked som faller kraftig

– Vi er fornøyde med den utviklingen. Vår innsats og hvordan vi utvikler A-K totalt sett i et år med mye motgang er vi også fornøyd med. Vi har fått til mye bra i 2020, med blant annet lansering av vårt nye servicetilbud 13+, vi har fått til mye bra ute hos forhandlerne med ny lokasjon på Gjøvik, vi har overtatt Traktorhuset i Stokke og ikke minst har vi igangsatt oppføring av nytt stort forhandlerbygg på jæren som vil stå klart i løpet av våren 2021, forteller administrerende direktør Erik Grefberg.

CASE IH solgte bedre i 2020 en 2019. Det til tross for at markedet gikk ned betydelig.
CASE IH solgte bedre i 2020 en 2019. Det til tross for at markedet gikk ned betydelig.

Grefberg påpeker at man i alle år har momenter som er ugunstige, men at man i år har hatt en opphopning av hendelser. Situasjonen rundt valuta, en stor usikkerhet for deltidsbonden som kanskje ikke lever av gården sin, og ikke minst det faktum at det har vært mindre aktivitet på messer og visninger har utløst færre salg sier Grefberg.

– Vi tror vel at markedet i 2021 kommer til å stabilisere seg på et litt større antall enheter enn 2020, men det er litt avhengig av hvordan året utvikler seg utover våren. Vi tror kanskje at andre halvår blir best, for et så lavt salg som i 2020, vil naturlig nok gi et oppdemmet behov for fornyelse av traktorene rundt omkring.

– Når vi også registrerer at kundetilfredsheten etter kundebesøkene hos oss har gått opp, så har vi tro på fortsatt god utvikling for A-K i 2021 avslutter administrerende direktør Erik Grefberg i A-K maskiner.

Claas

Claas økte sine markedsandeler i 2020, så det var naturlig å høre hva de tenker er årsaken. Vi spurte Heming Kornstad som er ansvarlig for traktor-delen hos Norwegian Agro:

– 2020 var virkelig året utenom det vanlige, men ser vi på salgstallene til Claas traktor isolert sett i har det vært en positiv utvikling. I denne perioden har våre forhandlere gjort en kjempejobb og økt markedsandelen på Claas traktor. Salget i 2020 startet svært godt, og vi fikk tidlig en god ordreinngang som bidro til at vi klarte å øke vår markedsandel sier Heming Kornstad.

Han tror videre at markedet i 2021 kommer til å bli noe bedre enn 2020.

– Våre forventninger at traktorsalget for 2021 vil bli noe høyere enn for 2020, men lavere enn tidligere normalnivå på 3100-3300 enheter avslutter Kornstad

HCP

HCP representerer tre merker i Norge. Deutz-Fahr, Zetor og Iseki leveres fra importøren på Røyken. Lars Wear er administrerende direktør og forteller:

– Året startet normalt. Så kom Covid 19. Egentlig har vel den største utfordringen vært valuta, som har gitt betydelig økte priser. Det har ført til at salget av mindre traktorer til kunder som ikke nødvendigvis er aktive bønder har uteblitt. Salget normalisert seg utover året og vi avsluttet med et veldig godt salg.

– Dette gir jo først og fremst en god start på det nye året. Vi har gode forventninger til 2021, ikke minst fordi Deutz vil levere endel T2-modeller, altså traktorer som ikke trenger Adblue. Deutz kommer også med nye Stage-V modeller, og vi har også forventninger til den nye Zetor Proxima CL100

– Skulle vi få et ønske i oppfyllelse i 2021, måtte det være litt mer stabilitet rundt valutakurser, avsuttter Lars Wear fra HCP

Nye kompakte Deutz-Fahr 5D TTV med trinnløs transmission er en spennende modell fra den tyske leverandøren, som kommer for levering tidlig i 2021
Nye kompakte Deutz-Fahr 5D TTV med trinnløs transmission er en spennende modell fra den tyske leverandøren, som kommer for levering tidlig i 2021

Nellemann Machinery

Kubota importeres til Norge av Nellemann Machinery, tidligere kjent som Svenningsens. Daglig leder Kjetil Nilsson kan fortelle at de tross at utfordrende år, er relativt godt fornøyd.

– Vi har flyttet importør virksomheten og etablert to nye egeneide forhandlere, på Kjeller Vest og i Lier utenfor Drammen. Vi har også rekruttert nye medarbeidere til vår organisasjon. Samtidig har utfordringene rundt covid-19 situasjonen ført til at vi f.eks ikke har fått gjennomført åpningsktiviter for våre nye forhandlere som ønsket forteller Nilsson.

– Til tross for det har vi opplevd en positiv utvikling i salget av Kubota traktorer, b.la forhandlere som ATM Service i Lillesand, Omli Landbruksservice på Snåsa og Kubota Møre i Ulsteinvik har en svært positiv utvikling med Kubota.

De oransje traktorene fra Japan importeres til Norge av Nellemann Machinery. De har økt sitt salg, i et vanskelig år.
De oransje traktorene fra Japan importeres til Norge av Nellemann Machinery. De har økt sitt salg, i et vanskelig år.

Neste artikkel

Kubota tilbyr MX