Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bransjen oppsummerer 2020 –og ser framover

2020 har vært et krevende år, og mange aktører i traktorbransjen har opplevd et til dels betydelig fall i salget.

Populær: Valtra dro i land markedslederrollen i 2020, og nye Valtra G-serien ventes å bli svært populær modeller i Norge. Foto: Sampo Manninen
Populær: Valtra dro i land markedslederrollen i 2020, og nye Valtra G-serien ventes å bli svært populær modeller i Norge. Foto: Sampo Manninen

Statistikken viser at totalsalget har falt med over 21 prosent, til lave 2 602 traktorer. Vi tok en runde med de ulike aktørene, for å høre litt hvilke tanker de gjør seg seg, både rundt 2020 og ikke minst 2021.

Eikmaskin

Eikmaskin har tre ulike merker i porteføljen, som selges av ulike forhandlere og kjeder. Det er litt regionsavhengig hvem som representerer de ulike merkene. De har desidert størst markedsandel, med 50,7 prosent, fordelt på sine tre merker. Det betyr at over én av to solgte traktorer i Norge, importeres av Eikmaskin

Valtra

Tor Jon Garberg er Valtra-sjef, og han kan fortelle at han er godt fornøyd med årets salg, til tross for at de også har solgt færre enheter enn i 2019. Ikke minst er han glad over at Valtra klarte å sikre seg seg markedslederrollen i et tøft og krevende marked.

Tilfreds: Valtrasjefen er fornøyd med markedslederrollen i et krevende år. Foto: Espen Opheim
Tilfreds: Valtrasjefen er fornøyd med markedslederrollen i et krevende år. Foto: Espen Opheim

– Jeg tror de fleste er enige i at 2020 har vært veldig spesielt år. Likevel har vi lyktes bra med det vi har jobbet for. Vi har et et godt team, som er i stand til å støtte forhandlerne våre med det de trenger for å dra i land salgene. Jeg håper virkelig vi kan nærme oss en normalsituasjon i 2021, så det blir lettere å møte kundene våre igjen, avslutter Tor Jon Garberg i Eikmaskin

Massey Ferguson

Massey Ferguson er Eikmaskins nest største merke i 2020, med 17,2 prosent markedsandel. MF-sjefen Gard Molvig forteller:

– Vi er rimelig fornøyde med en markedsandel i Norge på 17,2 porsent. Vi hadde håpet å se 18-tallet, men er komfortable med at vi oppnådde en trygg tredjeplass og endte kun 40 traktorer fra sølvplassen, påpeker MF-sjefen.

MF har en modellrekke de har store forventninger til i 2021.

– MF har lansert en rekke nye modeller i 2020, og både 5S, 8S, 4700M og 1700M er forventet til Norge i første kvartal i 2021. I tillegg lanseres ytterligere nye modeller i annet halvår av 2021. Derfor forventer vi å styrke vår posisjon i det norske markedet i 2021, sier Molvig.

MF 5S: Eikmaskin håper at nye Massey Ferguson 5S skal hjelpe  å øke markedsandelene i 2021. Foto: Produsenten
MF 5S: Eikmaskin håper at nye Massey Ferguson 5S skal hjelpe å øke markedsandelene i 2021. Foto: Produsenten

Fendt

Det tyske premiummerket til Eikmaskin håndteres av John Henrik Stadtler. Han er fornøyd med at de totalt sett har klart å holde markedsandelen sin, i et vanskelig år.

– 2020 har vært et krevende år, men totalt sett er vi fornøyde med at vi har klart å holde markedsandelen vår. Den nye Fendt 200-serien kommer i produksjon i starten av første kvartal, og det blir andre spennende nyheter utover i 2021. Vi har dermed store forventninger i år, oppsummerer Stadtler.

John Deere

John Deere er det enkeltmerket som har hatt den største nedgangen i salget i 2020. Lyspunktet er traktorer over 250 hk. Der drar de grønne hjortene med gule felger hjem en markedsandel på 43 prosent. I lavere effektklasser har det vært lengre mellom salgene. Vi spurte produktsjef Tore Glærum om en kommentar på salgstallene.

Nedgang: Produktsjef Tore Glærum dominerer i den aller største effektklassen, blant annet med den helt nye 8R. Likevel var salget av John Deere det som gikk mest tilbake blant enkeltmerkene i 2020. Foto: Espen Opheim
Nedgang: Produktsjef Tore Glærum dominerer i den aller største effektklassen, blant annet med den helt nye 8R. Likevel var salget av John Deere det som gikk mest tilbake blant enkeltmerkene i 2020. Foto: Espen Opheim

– Vi kan selvsagt se at leveringsproblemer og annet knyttet til situasjonen rundt om i verden, har rammet oss og salget av John Deere-traktorer. Valuta og priser knyttet mot valuta, har vært ekstremt krevende i 2020. Vi ser også at markeder som for eksempel turf, altså grøntarealer og golfbaner, har sviktet betydelig, forteller produktsjefen.

– Det er helt klart at mange også venter på de første leveransene av 6M med trinnløs transmisjon, som det ikke ble levert noen kundetraktorer av i 2020. Dette er noe markedet venter på, forteller han entusiastisk.

– Dermed ser vi framover og har tro på å få en god start på 2021. Vi kommer i gang med å levere av de nye 6M-modellene, der de første demo-traktorene endelig er i Norge. John Deere kommer til å selge bedre, tror Glærum.

Annonse

A-K maskiner

A-K maskiner har gjennom 2020 solgt flere traktorer enn i 2019 av sine merker. De røde Case IH-traktorene har økt sine registreringer med over 21 prosent, og selv om New Holland har gått tilbake, er det samlet sett en økning i antall solgte traktorer å spore for A-K, i et totalmarked som faller kraftig.

– Vi er fornøyde med den utviklinga. Vår innsats, og hvordan vi utvikler A-K totalt sett i et år med mye motgang, er vi også fornøyde med. Vi har fått til mye bra i 2020, med blant annet lansering av vårt nye servicetilbud 13+, i tillegg til at vi har oppnådd mye ute hos forhandlerne: Ny lokasjon på Gjøvik, vi har overtatt Traktorhuset i Stokke og ikke minst har vi igangsatt oppføring av nytt, stort forhandlerbygg på Jæren, som vil stå klart i løpet av våren 2021, forteller administrerende direktør Erik Grefberg.

Bra salg: Case IH solgte bedre i 2020 enn i 2019, til tross for en betydelig nedgang i markedet. Foto: Espen Opheim
Bra salg: Case IH solgte bedre i 2020 enn i 2019, til tross for en betydelig nedgang i markedet. Foto: Espen Opheim

Grefberg påpeker at man i alle år har momenter som er ugunstige, men at man i år har hatt en opphoping av hendelser. Situasjonen rundt valuta, en stor usikkerhet for deltidsbonden, som ikke lever av gården sin, og ikke minst det faktum at det har vært mindre aktivitet på messer og visninger, har utløst færre salg, sier Grefberg.

– Vi tror vel at markedet i 2021 kommer til å stabilisere seg på et litt større antall enheter enn i 2020, men det er litt avhengig av hvordan året utvikler seg utover våren. Vi tror kanskje at andre halvår blir best, for et så lavt salg som i 2020, vil naturlig nok gi et oppdemmet behov for fornyelse av traktorene rundt omkring.

– Når vi også registrerer at kundetilfredsheten etter kundebesøkene hos oss har gått opp, har vi tro på en fortsatt god utvikling for A-K i 2021, sier administrerende direktør Erik Grefberg i A-K maskiner.

Claas

Claas økte sine markedsandeler i 2020, så det var naturlig å høre hva de tenker er årsaken. Vi spurte Heming Kornstad, som er ansvarlig for traktordelen hos Norwegian Agro.

– 2020 var virkelig året utenom det vanlige, men ser vi på salgstallene til Claas-traktorene isolert sett, har det vært en positiv utvikling. I denne perioden har våre forhandlere gjort en kjempejobb og økt markedsandelen på Claas-traktorer. Salget i 2020 startet svært godt, og vi fikk tidlig en god ordreinngang, som bidro til at vi klarte å øke vår markedsandel, sier Heming Kornstad.

Han tror videre at markedet i 2021 kommer til å bli noe bedre enn i 2020.

– Våre forventninger er at traktorsalget for 2021 vil bli noe høyere enn for 2020, men lavere enn tidligere normalnivå på 3 100–3 300 enheter, avslutter Kornstad

HCP

HCP representerer tre merker i Norge. Deutz-Fahr, Zetor og Iseki leveres fra importøren på Røyken. Lars Wear er administrerende direktør og forteller:

– Året startet normalt. Så kom Covid 19. Egentlig har vel den største utfordringa vært valuta, som har gitt betydelig økte priser. Det har ført til at salget av mindre traktorer til kunder som ikke nødvendigvis er aktive bønder, har uteblitt. Salget ha normalisert seg utover året, og vi avsluttet med et veldig godt salg.

– Dette gir jo først og fremst en god start på det nye året. Vi har gode forventninger til 2021, ikke minst fordi Deutz-Fahr vil levere en del T2-modeller, altså traktorer som ikke trenger AdBlue. Deutz-Fahr kommer også med nye Stage V-modeller, og vi har også forventninger til den nye Zetor Proxima CL100.

– Skulle vi få et ønske oppfylt i 2021, måtte det være litt mer stabilitet rundt valutakurser, avsluttter Lars Wear fra HCP.

Spennende: Nye, kompakte Deutz-Fahr 5D TTV med trinnløs transmisjon er en spennende modell fra den tyske leverandøren, som kommer for levering tidlig i 2021. Foto: Produsenten
Spennende: Nye, kompakte Deutz-Fahr 5D TTV med trinnløs transmisjon er en spennende modell fra den tyske leverandøren, som kommer for levering tidlig i 2021. Foto: Produsenten

Nellemann Machinery

Kubota importeres til Norge av Nellemann Machinery, tidligere kjent som Svenningsens. Daglig leder Kjetil Nilsson kan fortelle at de til tross for et utfordrende år, er relativt godt fornøyde.

– Vi har flyttet importørvirksomheten og etablert to nye, egeneide forhandlere – på Kjeller Vest og i Lier utenfor Drammen. Vi har også rekruttert nye medarbeidere til vår organisasjon. Samtidig har utfordringene rundt covid-19-situasjonen ført til at vi for eksempel ikke har fått gjennomført åpningsaktiviter for våre nye forhandlere som ønsket, forteller Nilsson.

– Til tross for det har vi opplevd, er det en positiv utvikling i salget av Kubota-traktorer, blant annet hos forhandlere som ATM Service i Lillesand, Omli Landbruksservice på Snåsa og Kubota Møre i Ulsteinvik.

Økning: De oransje traktorene fra Japan importeres til Norge av Nellemann Machinery. De har økt sitt salg i et vanskelig år. Foto: Espen Opheim
Økning: De oransje traktorene fra Japan importeres til Norge av Nellemann Machinery. De har økt sitt salg i et vanskelig år. Foto: Espen Opheim

Neste artikkel

Kubota tilbyr MX