For 50 år siden ble MB-trac 65/70 introdusert for første gang. Det var på Hannovermessa i Tyskland. Modellen 65/70 hadde en OM 314 motor på 3,8 liter og 65 hestekrefter. Hastigheten var ganske lav på de første traktorene, bare drøye 25 kilometer pr time. Vekta på de første traktorene var også lav, omlag 3100 kilo. Det ble bygget hele 41 365 MB Trac mellom 1972 og 1991.Traktoren har fått kultstatus også her hjemme, og det er et aktivt samlermiljø rundt de tyske traktorene med fire like store hjul.
Traktor-redaksjon gratulerer med dagen, og byr her på litt historie fra arkivet:
Fra Boehringer til MB Trac
Det var det tyske firmaet Boehringer som sto bak utviklinga av Unimog-konseptet i 1945. Kjøretøyet, Universal Motor Gerät, ble bygget opp hovedsakelig med Mercedes-deler. Da Boehringer ikke hadde nok kapasitet til å produsere store volum, ble prosjektet solgt til Mercedes Benz i mai 1951. Dette førte til at de første MB Unimog-traktorene rullet ut av fabrikken i Gaggenau 3. juni 1951. Mercedes hadde som mål å kunne tilby en Unimog for rundt 10 000 tyske mark, men stigende råvarepriser sørget for at startprisen på en Unimog med kraftuttak og reimskive, kom på hele 14 270 tyske mark. De første modellene var utstyrt med ei halvåpen hytte. Fra 1957 kom Mercedes med tett førerhus, men det ble også kjøpt inn hytter fra eksterne fabrikanter, som Westfali.
Vekst og fall for MB Trac
Den allsidige Unimog-en gjorde det bra i markedet, og allerede i 1955 var det solgt 10 000 eksemplarer. Modell 411 ble introdusert i 1956, og modellrekka 401/402 gikk da ut av produksjon. U404 har vært en slager, med en produksjon på hele 62 451 modeller i perioden fra 1955 til 1972. Men selv om salgstallene i gjennomsnitt var gode, tapte MB terreng i landbruket. For å få mer grep om det salget, ble en helt ny, ukonvensjonell traktortype utviklet i 1973.
I likhet med Unimogen hadde MB Trac fire like store hjul, og motor og transmisjon montert som selvstendige enheter i ramma. Både framme og bak var det mulighet for kraftuttak og trepunktsløft. I mai 1972 ble den første MB Trac av typen 65/70 (60 hk) presentert, og salget startet i 1973. Knapt seks måneder senere var det solgt 1 000 stykker av den såkalte 440-serien (Baureihe).
For å spare kostnader, ble både Unimog og MB Trac laget på samme produksjonslinje. Utviklinga fortsatte, og den kraftigere MB Trac 1000 (442-serien) ble presentert på Sima-messa i Paris i 1976. Raskt fulgte nye utgaver, som modellen 1500 i 1980. I løpet av 1980-tallet ble serien oppdatert med ny hytte og flere hestekrefter. I juni 1990 kom den kraftige 1800 Intercooler (serie 443) med 180 hestekrefter på markedet, men like etterpå dukket mørke skyer opp for MB Trac. Samarbeidet med Deutz som var kunngjort allerede i 1987, for å videreutvikle traktoren, viste seg å være uoppnåelig. Da Mercedes valgte å fokusere på Unimog, betydde det slutten på MB Trac-historien.
17. desember 1991 forlot den siste mb Trac 1600 Turbo, fabrikken i Gaggenau. Flere forskjellige Trac-prosjekter, som LTS Doppstad Trac, WF Trac, Schlüter Euro Trac mislyktes i etterkant. Men Tracen er likevel ikke død. Det beviser JCB med sin FasTrac.