Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

4 Bilder

Vekst i tilhengersalget

Norske produsenter kaprer markedsandeler.

Espen Syljuåsen
Publisert: 11.01.16 11:54 | Oppdatert: 06.02.16 12:55

Registreringstallene for traktorhengere viser en økning i 2015, og tradisjon tro er det Orkel som leder an. Fannrem-bedriften sendte avgårde 337 nye hengere ut til sine første eiere, tilsvarende 14,8 prosent markedsandel.

– Det er gledelig at to norske produsenter står for 26 prosent av et totalmarked med cirka 60 konkurrenter. Målet må være at denne prosenten skal øke, uttaler Jarl Gjønnes, eier og daglig leder for Orkel til traktor.no.

Hver fjerde henger norskprodusert

Gjønnes mener fokus på norsk verdiskaping er viktig både for bøndene, entreprenørene, redskapsprodusentene og for Norge som nasjon.

– Vi ser også at hengermarkedet faktisk øker med 3-4 prosent i et ellers presset marked. Det er gledelig og betyr at hengere fortsatt er et satsingsområde, fortsetter Gjønnes, som er godt fornøyd med samarbeidet med Felleskjøpet Agris.

Sistnevnte kjøpte i 2013 produksjonsrettighetene til Orkels hengere.

– Felleskjøpet Agri spisser stadig sin satsing på hengere og at vi opplever at et riktig modellutvalg og en fortsatt sterk kvalitetsprofil er ment å gi stadig bedre markedsandeler. Det at Orkel «som vanlig» er markedsleder har nok også sin forankring i at Orkel, i likhet med Felleskjøpet, er et innarbeidet begrep i markedet, med stor tillit og et godt omdømme, sier Gjønnes.

Alltid hengere på lager

Også hos Sisu Produkter, som importerer og forhandler markedets nest største tilhengermerke, er stemninga god og produktsjef Jørgen Thingelstad sier seg godt fornøyd med 2015.

– Weckman traktortilhengere har vært i det norske markedet i mer enn 30 år og sommeren 2014 passerte vi 10 000 tilhengere levert til norske brukere. Til tross for at markedet er turbulent og valutasituasjon er utfordrende, viser merkevaren Weckman at vi klarer å tilpasse modellutvalget til det norske markedet, uttaler Thingelstad til traktor.no.

Han mener deres strategi om at de til enhver tid prøver å ha produktene på lager, er med på å bygge oppunder salget.

– Med et bredt sortiment av tilhengere er dette krevende for oss, men for Sisu er det viktig å gjøre ting annerledes enn konkurrentene. Sisu Produkter er den største importøren av traktortilhengere til Norge, dette gir oss god rutine på arbeidet i forhold til typegodkjenninger, instruksjonsbøker og reservedelslager. Under Agroteknikk 2015 viste vi frem fem nye Weckman-tilhengere, så vi håper å levere et stort antall tilhengere i 2016 også, sier Thingelstad.

Flere merker i vekst

Bak Orkel og Weckmann følger Foss-Eik med 259 hengere, 63 flere enn i 2014. De tre på pallen har alle mer enn 10 prosent markedsandel, og relativt god margin ned til de øvrige merkene, som følger tett i tett.

Blant merkene som kan vise til størst vekst er estiske Palmse, estiske Ferrel og britiske MCM. Størst tilbakegang er det finske Tume som opplever. Merket som skiftet importør fra Felleskjøpet til A-K maskiner i 2013 havner helt nede på 13. plass, med 51 registreringer, mot 117 i 2014.

Ellers preges hengermarkedet av mange mindre merker. Så mange som 60 ulike merker har registrert en eller flere hengere i løpet av de to siste årene.

Traktor.no oppsummerer traktoråret 2015:

Slik endte traktoråret 2015

Grønn dominans i 16 av 19 fylker

Valtra i føringen over 150 hk

Bruktimporten redusert ytterligere

Vekst i tilhengersalget

Valtra holder stand i Sverige



Annonse