Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Claas Arion med dekktrykksregulering fra PTG

Bedre økonomi og agronomi

Trond Martin Wiersholm
Publisert: 05.04.17 08:56 | Oppdatert: 05.04.17 14:13

Velde Maskin AS monterte i vinter PTG dekktrykksregulering på en Claas Arion 550. Traktoren eies av Reidar Berge i Etne som driver med leiekjøring med slangestripespreder, grasrive og sprøyting.

- Grunnen til at jeg investerte i dekktrykksregulering er at jeg kjører lange avstander på vei mellom leiekjøringsoppdrag. I tillegg har jeg kjøring på mange bratte og glatte teiger. Uten reguleringsmuligheten kjørte jeg alltid på et dekktrykk som var en mellomting mellom det ideelle for veien og det ideelle for jorda, forteller entreprenøren.

Reduserer jordpakking

I en del av landet der matjorda ligger klemt mellom høye fjell og dype fjorder, blir teigene små og avstandene store. Fokuset på de negative følgene av jordpakking øker, og det samme gjør prisene på landbruksdekk. Muligheten til å endre lufttrykket i traktordekkene kan derfor fort bli lønnsom.

- Nå kan jeg spare både diesel og dekkslitasje ved å øke lufttrykket ved kjøring på vei, og få bedre utnyttelse av dekkutrustningen på jordet ved å senke lufttrykket, fortsetter Berge.

Bedre grep mot underlaget

Med mindre trykk i dekkene ved kjøring på dyrka mark minsker man jordpakkinga, og man får samtidig bedre grep mot underlaget. Sistnevnte er heller ikke å forakte i bratte vestlandsenger! Berge har i tillegg til å investere i dekktrykksregulering også utstyrt traktoren med bredere bakdekk. Claasen kjører nå på Michelin Xeobib 710/60R42, som er et dekk som er laget for å tåle kjøring med lavt lufttykk.

Asbjørn Velde hos Velde Maskin AS forteller om en ivrig og fremtidsrettet kunde, som stadig er på jakt etter nye og bedre løsninger.

- Reidar Berge har en godt utstyrt traktor med både autostyring og redskapskontroll fra Trimble. Siste tilskudd på teknikkfronten er altså dekktrykksregulering. Vi i Velde Maskin synes det er veldig artig å ha en kunde som Berge. Han er nysgjerrig på ny teknologi, og villig til å teste ut nye ting, forteller Velde.

Kobles på luftbrems-systemet

PTG-systemet kobles på traktorens luftbrems-system. Berges Arion har ikke luftbremser, og måtte derfor også få ettermontert kompressor. På traktorer med luftbrems er dette altså ikke nødvendig.

Hele systemet styres fra en skjerm i hytta på traktoren, der man med et par tastetrykk stiller inn ønsket trykk. Prosessen tar noen få minutter, men dette varierer en del fra traktor til traktor fordi blant annet dekkstørrelse og kompressorstyrke har innvirkning på tidsforbruket. Fra skjermen kan man overvåke lufttrykket i hvert enkelt dekk, og velge ulikt trykk for for- og bakaksel.

Asbjørn Velde oppgir at systemet koster fra kr 50.000,-, men at det vil variere mellom de ulike traktormodellene. Noen er vanskeligere å montere på enn andre, og noen vil som i Berges tilfelle måtte montere kompressor. Han er likevel klar på at dette er noe hvem som helst kan skaffe seg, og at Velde Maskin monterer på alle traktorer, over hele landet.

VarioGrip i Nordland

Systemer for dekktrykksregulering har vært i markedet en stund, og Fendt lanserte for noen år siden systemet VarioGrip. Eiksenteret Sortland leverte høsten 2016 en Fendt 828 S4 med VarioGrip til en av sine kunder. Fendten går for øyeblikket med vinterdekk, og anlegget er plugget. Først når våren kommer og sommerdekkene blir montert vil systemet bli tatt i bruk.

Les også: Ti år med Michelin Ultraflex

Les også: To dekk i ei pakke fra Michelin



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ TRAKTOR.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse