Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Traktorproduksjon i ny fabrikk

Les Tinas reisebrev fra Deutz-Fahr-fabrikken i Tyskland.

Tina Brennbakk er kjent for mange som en trofast leverandør til Traktors videokonkurranser. I videoene fra Brennbakk gård i Hattfjelldal er det alltid med minst én Deutz-Fahr, og nå har Tina vært på tur til traktorprodusentens nye fabrikk i Lauingen i Tyskland. Hun har sendt oss både tekst, bilder og video fra turen. I videoen får vi blant annet se den nye fabrikkbygningen, utstilling av nye og gamle traktorer, og testkjøring av nye Deutz-Fahr-traktorer.

Her kan du lese Tinas tekst fra turen:

345 dekars område

14. oktober 2014 startet Deutz-Fahr byggingen av sin nye fabrikk i Lauingen i Tyskland, og rundt årsskiftet 2016-2017 ble anlegget tatt i bruk.

Byggingen kostet cirka 630 millioner kroner, og fabrikken produserer alle Deutz-Fahrs traktorer i 6-, 7- og 9-serien. Lakkeringsavdelingen stod alene for 200 millioner kroner av byggekostnadene, og her er det robotene som styrer arbeidet.

Den totale størrelsen på anlegget er 345 dekar, og bygningene utgjør cirka 150 dekar. Bygningsmassen består av selve fabrikken, i tillegg til Deutz-Fahr Arena, kafé, butikk, lekekrok og museum. Det planlegges også bygging av eget hotell. Hele området bærer preg av tysk nøyaktighet og presisjon.

Arena: Uteområdet ved Deutz-Fahr Arena, som er en del av den nye fabrikken. Foto: Tina Brennbakk.

Fotoforbud

Tyskerne holder kortene tett til brystet, og ingen fotografering eller filming er tillatt inne i fabrikken. Men etter å ha få tatt produksjonslinjen i nærmere øyesyn på er vi ikke i tvil om at det her satses på kvalitet.

16. april var vi nemlig så heldige å få reise på fabrikkomvisning i regi av HCP Norge, med Arne Røed og Ketil Høstad som guider. At turen også inneholdt en sightseeing i Munchen, en tur innom BMW-museet, og mye god mat, satte bare prikken over i’en.

Men det var nok fabrikken de fleste så mest frem til. Vi var 37 entusiastiske og nysgjerrige nordmenn med ulik bakgrunn som var med på turen. Og at det spirer og gror i traktormiljøet er det ingen tvil om, da de to yngste deltakerne var henholdsvis 14 og 16 år gamle. Med på turen var selgere og kunder fra flere forhandlere av Deutz-Fahr i Norge.

Variert rekke på samlebåndet

Alle traktorene i produksjonslinja er bestilt før de blir satt i produksjon. Det vil si at kunden syr sammen en traktor sammen med selger, etter egne ønsker og spesifikasjoner.

Fire uker før traktoren settes i produksjon blir alle komponenter bestilt, og to uker før den blir satt i produksjon er alt på plass i fabrikken.

Fabrikken inneholder en logistikkhall, hvor bestilte komponenter samles og fordeles ut i et godt kontrollert reolsystem. Når traktoren settes i produksjon plukker roboter komponenter ut fra hyllene og samler dem i små vogner, før de kjøres ut til monteringsstasjonene med truck. En godt utstyrt traktor tar cirka 35 % lengre tid å produsere enn en standardtraktor, og da er cirka 5 000 deler montert.

Annonse

Selve monteringen foregår etter samlebåndprinsippet, men her beveger traktor og montører seg sammen på samlebåndet, mens komponenter blir plukket og montert etter hvert som båndet flytter seg. Alle løft gjøres med kraner, og man vektlegger et godt arbeidsmiljø for montørene.

Traktorene produseres i bestilt rekkefølge, så samlebåndet inneholder alt fra de minste og mest enkle, til de største og best utstyrte om hverandre.

Testkjøring: Deltakerne på fabrikkturen fikk mulighet til å prøvekjøre traktorer, blant annet på ujevnt underlag som her. Foto: Tina Brennbakk

Kjører ut for egen maskin

Når selve traktorkroppen er ferdig montert foretas en kvalitetssjekk, før den går videre til hydraulikktesten. Her testes alt av hydraulikk med 220 bar trykk, og eventuelle lekkasjer og feil rettes uten å ta traktoren ut av samlebåndet. Deretter går den videre til lakkeringsområdet, hvor alt maskeres, vaskes to ganger, og blåses tørt av roboter. Videre blir alt grunnet, hurtigtørket og lakkert sort. Kroppen tørkes så i to timer på 60-80 grader, og kjøles gradvis ned til håndterbar temperatur.

Så skal hytta monteres. Hyttene kommer hele i ei traverskran, og blir montert på den ferdige traktorkroppen. Tyskerne kaller dette punktet i produksjonen for «giftemålet». Traktoren får påmontert panser, og all elektronikk blir sjekket.

Til slutt monteres hjul. Hjulmonteringen gjøres også med et godt utstyrt kransystem, som takler hjul opptil 295 cm i diameter. En siste kvalitetssjekk kjøres inne i fabrikken, før traktoren startes for første gang, og ruller av produksjonslinja. Traktoren kjører nå ut av selve fabrikklokalet for egen maskin, og inn i en avansert testboks hvor det foretas bremsetest og ytelsestest med avansert datautstyr. Det utføres også en pendeltest, hvor traktorens framhjul løftes hydraulisk til maksimal pendling.

Endelig er traktoren klar for den siste klargjøringshallen hvor eksternt ekstrautstyr monteres. Dette tar for lang tid på samlebåndet. Siste kvalitetstest foretas, og kontrollkortet stemples godkjent hvis alt er i orden.

Panserløft: Kjetil Høstad fra HCP Norge demonstrerer panserløft på en 9340 TTV. Foto: Tina Brennbakk

40 traktorer om dagen

I 2016 rundet Deutz-Fahr 37 000 produserte traktorer. Konsernet engasjerer totalt over hele verden 4 178 personer, hvor nesten 700 av disse jobber i Lauingen. 280 av disse igjen arbeider ved produksjonslinja. Arbeiderne har 38 timers uke, og ved full produksjon ruller cirka 40 traktorer ut av fabrikken hver dag.

HCP Nordic er et dansk selskap som ble startet i 1870. Selvbindere og treskere ble solgt til kunder i både inn- og utland. HCPs eiere består i dag av grunnleggerens familie, som i samarbeid med et profesjonelt styre utgjør et aktivt eierskap. HCP Nordic importerer og distribuerer maskiner til landbruket og den grønne sektoren i både Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Deutz-Fahr Land har en egen video liggende på YouTube hvor man får se hele byggeprosessen, samt montering av traktorer i fabrikken. Denne videoen kan du se her:

Neste artikkel

Traktormarkedet fyrer bare på tre sylindre