Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

9 Bilder

Slik endte traktoråret 2014

Rødt, grønt og blått på topp.

Espen Eikaas Syljuåsen
Publisert: 02.01.15 21:34 | Oppdatert: 29.03.16 13:36

Registreringer per merke, januar - desember 2014

Massey Ferguson troner igjen på toppen i traktor-Norge. Sist gang de gjorde det viste kalenderen 2009, ett år da finanskrisa rullet over landet og bidro til at registreringstallene falt nesten 30 prosent, ned til et historisk bunnivå på kun 2 628 traktorer. Kun et par år tidlig på 90-tallet kan vise til dårligere tall.

Tre hovedrolleinnhavere

I tillegg til finanskrise bidro blant annet omorganisering internt hos Felleskjøpet Agri (FKA) til at John Deere-salget nærmest ble halvert fra 2010 til 2009. Dermed ble æraen som markedsleder fra tidlig på 2000-tallet brutt, noe den nok en gang gjorde i 2014.

Denne gangen er det imidlertid andre årsaker til at historien gjentar seg. Hovedrolleinnhaverne heter 5600, 5R, og 6RC/6MC. Sistnevnte skulle ta over for den meget populære 5R-serien, men mange kunder har etter sigende valgt å skifte merke, framfor å gå for den noe større traktoren som er bygget på den gamle 6030-seriens ramme.

MF fram i viktig segment

Statistikken viser at veldig mange av disse kundene har gått for en Massey Ferguson, og da valgt en modell fra 5600-serien. I effektsegmentet fra 90 til 129 hestekrefter hadde John Deere en markedsandel på 21,7 prosent i 2013 (januar-november). I 12014 falt markedsandelen med nesten ti prosent, samtidig som Massey Ferguson vokste fra 21,7 (2013) til 30,1 prosent.

Årsavslutningen

Ser vi nærmere på desember-tallene var årets siste måned den største rent volummessig, slik den pleier å være. 375 traktorer (11,9 prosent av årets registreringer) er likevel langt under det antallet bransjen har opplevd tidligere.

Massey Ferguson avsluttet året i god tradisjon med et stort antall, og deres 91 traktorer førte dem opp på en klar førsteplass. Valtra fikk også en opptur, og med 67 traktorer kapret de andreplassen med 17,9 prosents markedsandel. Den siste pallplassen fikk John Deere.

Fra første- til tredjeplass

De 375 nyregistreringene i desember sørget for at totaltallet for 2014 endte på 3 149, hele 682 eller 17,8 prosent færre enn i 2013. Tilbakegangen ble i stor grad båret av John Deere, som gikk fra en markedsandel på 28,0 prosent i 2013, til 18,8 prosent i 2014.

Hjortens tilbakegang sørget dermed for omrokkeringer på importøroversikten, der Felleskjøpet gikk fra en klar førsteplass, til en tredjeplass.

Svak tilbakegang for Lantmännen

Nest størst tilbakegang, både i markedsandel og antall traktorer, opplevde Valtra. Finnene registrerte 130 færre traktorerer enn i 2013, og endte på 13,8 prosents markedsandel. Dermed røyk målsettingen om å «stabilisere seg på fjorårets nivå, men gjerne strekke seg opp til 15-15,5 prosent», slik salgssjef Tor Jon Garberg uttalte til traktor.no på starten av året.

Lantmännen Maskins andre merke, Claas, gikk også noe tilbake, og endte opp som landets åttende mest populære traktormerke med 3,7 prosents markedsandel. Den svenskeide importøren endte dermed opp med 17,5 prosents markedsandel, en tilbakegang på 1,1 prosent sammenlignet med 2013.

A-K i vinden

Hos A-K maskiner er nok stemninga en ganske annen enn hos Lantmännen Maskin og Felleskjøpet. Selv om New Holland registrerte færre traktorer enn i 2013, økte markedsandelen med 0,9 prosentpoeng. Case IH gjorde det enda sterkere, og økte med 1,1 prosentpoeng til 7,7 prosents markedsandel. A-K ble dermed landets nest største traktorimportør.

Mer enn én av fire fra Eik

På topp, med nesten fem prosents margin til A-K, troner nemlig Eikmaskin. I tillegg til å huse landets mest populære traktormerke, står de også ansvarlig for salget av en tysker som blir stadig mer populær hos norske traktorkunder.

Til tross for en svak tilbakegang fra fjorårets rekordnotering, endt Fendt opp med en markedsandel på 6,3 prosent. En vekst på 0,9 prosentpoeng.

En opp, en ned for HCP

En annen grønn tysker som også kapret markedsandeler er Deutz-Fahr. 149 traktorer er kun fem færre enn i 2013, og i det fallende markedet økte dermed markedsandelen med 0,7 prosentpoeng.

Noe bittert for HCP er det da at Zetor leverte en bunnotering på kun 51 traktorer. Det er det svakeste tallet siden 2000.

Halvert antall engelskmenn

Hos Lena Maskin er situasjonen noenlunde den samme som hos HCP. McCormick øker sin markedsandel med 0,2 prosentpoeng, og leverer på gjennomsnittet for de siste fem årene.

JCB går derimot kraftig tilbake, fra 18 traktorer i 2013 til det halve i 2014. Det skal dermed bli svært spennende å se hvordan den nye 4000-serien tas i mot på det norske markedet, når den ankommer i løpet av våren 2015.

Registreringer per importør, januar - desember 2014

Registreringer per konsern, januar - desember 2014

Her finner du de foregående måneders statistikk:

Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November

Les vår årskavalkade for de ulike traktormerkene:

Kort oppsummert - Case IH i 2014

Kort oppsummert - Claas i 2014

Kort oppsummert - Deutz-Fahr i 2014

Kort oppsummert - Fendt i 2014

Kort oppsummert - JCB i 2014

Kort oppsummert - John Deere i 2014

Kort oppsummert - Kubota i 2014

Kort oppsummert - Massey Ferguson i 2014

Kort oppsummert - McCormick i 2014

Kort oppsummert - New Holland i 2014

Kort oppsummert - Valtra i 2014

Kort oppsummert - Zetor i 2014



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ TRAKTOR.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse