Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kompakte og kraftfulle nyheter fra John Deere

John Deere 6250R har klassens beste vekt-/effektforhold.

Espen Syljuåsen
Publisert: 30.11.16 14:41 | Oppdatert: 11.12.16 14:23

MANNHEIM, TYSKLAND: Ryktene om en ny stor-traktor fra John Deere har svirret i lang tid, det viser seg nærmest umulig å holde noe hemmelig i landbruksmaskinbransjen. Så lenge noen har fått se hva som kommer, kan du være sikker på at «noen» har klart å knipse et bilde og delt det på internett.

De første spionbildene av 6250R delte vi allerede i mars, og i april kunne vi følge opp med bilder av den blant John Deere-fans, lenge etterlengtede kjørespaken. Mange forventet å få se og lese mer om nyhetene da John Deere inviterte til sin årlige pressevisning i september, men den gang ei. I dag er Traktor imidlertid til stede i Mannheim, på 6250R og den nye kjørespakens offisielle lansering.

300 hestekrefter, men under 10 tonn

Fysikkens verden er hovedårsaken til at traktorprodusenten lanserer 6250R, samt lillebror 6230R. Dagens toppmodell i 6R-serien heter 6215R, og stiller med 259 hestekrefter i makseffekt og 8,5 tonn egenvekt. Ønsker man mer effekt heter minstemann i 7R-serien 7210R, er 10 hestekrefter svakere men veier mer enn to tonn mer. Går man opp på storebror 7250R er effekten snart på 300 hestekrefter, mer eller mindre samme egenvekt som utgangspunkt.

Konkurrentene har imidlertid noe mer attraktivt å tilby. Fendt har i flere år hatt modellen 828, en populær entreprenørtraktor på nesten 300 hestekrefter, men med det vi får omtale som relativt lav egenvekt, 9 520 kilo. I fjor lanserte Case IH og New Holland hver sine to nye modeller i samme segment, henholdsvis Optum 270 og 300 CVX, og T7.290 og T7.315 HD. Størstemann fra både Case IH og New Holland yter hele 313 hestekrefter i makseffekt, og oppgis med en egenvekt på drøyt 10 500 kilo. Hva skal John Deere gjøre for å møte konkurransen?

Svaret heter 6250R, en traktor med 300 hestekrefter i makseffekt og en oppgitt egenvekt på 9 300 kilo. Det gir kun 31 kilo per hestekraft – klassens beste, gitt at man vurderer modeller med mer enn 280 hestekrefter.

En ekstra turbo

Under panseret sitter den samme 6,8 liters John Deere PowerTech-motoren som i de mindre 6R-søsknene. Renseteknologien for å innfri utslippskravet Stage består av både dieselpartikkelfilter (DPF), avkjølt eksosresirkulering (EGR), dieseloksidasjonskatalysator (DOC) og innsprøytning av eksosrensevæske (SCR). En ting som skiller 6250R fra lillebror 6215R er dog at luftinntaket med et forfilter sitter utvendig på venstre A-stolpe.

John Deere hadde som hovedmål med konstruksjonen av nye 6250R å lage en traktor med mye effekt, samtidig som den har lav egenvekt. Resultatet er 31 kilo per hestekraft.

Følger vi lufta videre kommer vi til en av årsakene til at John Deere har klart å øke motoreffekten, nemlig en ekstra turbo, slik at det nå er to turboladere koblet i serie. Den ene har variabel og den andre fast geometri, mens det på en 6215R er kun én turbo med variabel geometri. Dieselinnsprøytinga skjer ved 2 500 bars trykk, og skiftintervallet for motorolja er 750 timer.

Kun trinnløs transmisjon

Av transmisjonsalternativer i nyhetene 6230R og 6250R finner man kun den trinnløse transmisjon AutoPowr – dog i en forsterket versjon – enten med maks hastighet på 40 eller 50 km/t. Sistnevnte oppnås ved 1 630 omdreininger, mens 40 km/t oppnås med kun 1300 omdreininger.

Apropos motoromdreininger nevner vi at maksimalt dreiemoment, 1 167 newtonmeter, oppnås ved 1 600 omdreiinger, mens makseffekten på 300 hestekrefter oppnås ved 1 900 omdreininger. Ekstraeffekten som hentes ut ved hjelp av elektronisk motorstyring slår for øvrig inn ved kraftuttaksarbeid og ved hastighet over 15 km/t, slik som på 6215R.

AutoPowr-transmisjonen er som i den øvrige 6R-serien utviklet i samarbeid med ZF, og har fire hastighetsområder der man oppnår full mekanisk drift ved følgende hastigheter: 3,5 km/t, 11 km/t, 22,5 km/t og 47,2 km/t. Ettersom transmisjonen er kraftigere, for å takle større påkjenninger, er den også blitt lengre, noe som bidrar til at akselavstanden er økt med totalt ti centimeter fra 6215R til 6230R/6250R.

AutoPowr-transmisjonen leverer 100 prosent mekanisk drift ved tungt trekkraftarbeid (3,5 km/t), lett trekkraftarbeid (11 km/t, tungt transportarbeid (22,5 km/t) og ved lett transportarbeid (47,2 km/t).

Økte kapasiteter

Hydraulikkapasiteten øker, fra 114 eller 155 l/min på 6175R-6215R. til 160 l/min på 6230 og 6250R. Kapasiteten oppnås for øvrig allerede ved 1 500 omdreininger, og forblir på dette nivået helt opp til nominelt turtall, 2 100 omdreininger.

Løftekraften i trepunkten bak er solide 10 400 kilo, mens den i fronttrepunkten er 5 000 kilo. Av hydraulikkuttak får man inntil seks doble uttak bak, men velger man med volumkobling (power beyond) blir antallet ordinære uttak redusert til fem. Foran er det tre doble uttak som er maks fram til lastersentralen, samt to doble uttak fram til trepunkten i front. Der får man i tillegg strøm- og ISOBUS-kontakt, og fri retur om man ønsker det.

Av kraftuttakshastigheter holder John Deere seg til det tradisjonelle, 1000 som eneste tilgjengelige foran, og en kombinasjon av 540, 540E, 1000 og 1000E bak. Man får imidlertid kun tre av de sistnevnte, så velger man 1000E får man ikke med 540, og motsatt.

Introduserer kjørespak

Hytta er den samme som på resten av 6R-serien, med 6,11 kvadratmeter glassareal, panoramadører på begge sider, og med armlenet CommandArm der en sju eller ti tommer stor terminal sitter fremst. Terminalen, eller fjerde generasjon CommandCenter som John Deere omtaler den som, er brukervennlig med funksjonalitet som et nettbrett.

John Deeres nye kjørespak vil foreløpig kun være tilgjengelig i de to nye modellene 6230 og 6250R, men vi blir ikke overrasket om hele 6-serien – som kan leveres med det samme armlenet – på sikt får tilgang til spaken

Tett opp til terminalen sitter det to spaker, der den ene er splitter ny for John Deere. Kjørespaken CommandPro kan du lese mer om i denne artikkelen, men kort oppsummert har John Deere laget en spak med samme funksjonalitet som en Fendt Vario-spak, pluss litt til.

Den andre spaken i armlenet er en programmerbar lasterspak, kjent fra øvrig 6R-serie. Knappene på denne er i likhet med de 11 på kjørespaken programmerbare via terminalen, og konfigurasjonene for både laster- og kjørespaken, samt de øvrige fingertuppbryterne, kan lagres. Om ikke det var nok kan man i samme moment lagre innstillingene for motor, hydraulikk (tid- og mengdeinnstillinger), arbeidslys samt trepunkten både foran og bak.

Med eller uten B-stolpe

Etter mye kritikk for tunge dører som er vanskelig å lukke kommer det nå nye dørlåser, som er en helt annen verden. Tyngden på panoramadørene er det imidlertid lite å gjøre med, men for den som ønsker det er det nå et nytt alternativ til 6R-serien å bestille en utgave med B-stolpe på venstre side.

Ellers kan vi nevne at den samme lyspakka med inntil 12 førerhusmonterte LED-arbeidslys er tilgjengelig for de nye 6R-modellene også. Legger man til de fire arbeidslysa i toppen av grillen og de fire midt- og bakskjermmonterte, blir totalen hele 20 LED-arbeidslys. Fra vår test av 6215R siterer vi: «natt blir til dag».

Av annet tilleggsutstyr John Deere lanserer er en funksjon flere konkurrenter har tilbudt lenge, men som ikke hittil har vært i lista hos John Deere. Det er snakk om hurtigstyring, der man ved et tastetrykk i terminalen halverer antall omdreininger på rattet for å oppnå full sving. Funksjonen skrur seg automatisk av over 15 km/t, og på spørsmål om det gikk an å programmere denne funksjonen inn i en av knappene på kjøre- eller lasterspaken, var svaret dessverre nei.

Like dyr som 7R

Prislistene ble oversendt importørene 29. november, så det er fortsatt ikke kjent hva de norske prisene for 6R-nyhetene blir.På lanseringen i Tyskland ble det sagt at en 6250R anslagsvis vil koste det samme som en 7250R.De første demotraktorer kommer til Norge på forsommeren, og de første traktorene til levering for kunde forventes i løpet av sommeren.

6R-serien består av fire ulike rammekonstruksjoner. De minste har 2,58 meter akselavstand, neste har 2,765 meter, før den tidligere toppmodellen 6215R tidligere toppet med 2,80 meter. Akselavstanden på 6R-nyhetene som ble lansert denne uka er 10 centimeter lenger enn 6175R-6215R, det vil si 2,90 meter.

Plasserer man samtlige modeller fra tabellen over, inn i en oversikt sortert etter vekt-/effekt-forhold, kommer John Deere 6250R best ut av modeller med mer enn 280 hestekrefter. De tre modellene med lavere vekt per hestekraft er MF 7726 (280 hk) med sine 27,9 kilo, Case IH Puma 240 med sine 28,1 og Valtra T234 med 29,2 kilo per hestekraft.

Vi bemerker dog at modellene er oppgitt etter ulike effektstandarder, der John Deere 6250R i følge 97/68EC har 300 hk, men 290 hk etter ECE-R24. Eksempelvis Fendt 828 har 280 hk etter ECE-R24, og Fendt-en oppnår denne effekten selv ved lave hastigheter, mens John Deer tilbyr 300 hk kun ved transport over 15 km/t eller kraftuttaksarbeid.

RELATERTE ARTIKLER:

VIDEO: 5R på fem minutter

VIDEO: Landbrukets svar på Tesla er her

VIDEO: John Deere lanserer kjørespak i nye 6250R

Nord-Norges største John Deere

Ny produktsjef for John Deere



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ TRAKTOR.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse
Annonse
Annonse