Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

6 Bilder

Fendt 1000 kjører i 50 km/t med 1 200 omdreininger

Flere delikate detaljer om traktoren finner du her.

Espen Syljuåsen
Publisert: 15.09.15 09:21 | Oppdatert: 13.04.16 19:57

Å lansere noe ingen har gjort før, tar både tid og krever mye arbeid. Tyske Fendt har i flere år drevet med sitt stortraktorprosjekt, og i fjor sommer kulminerte det hele med framvisningen av den nye 1000-serien. En konvensjonelt bygget traktor – altså med mindre framhjul enn bakhjul – som inneholder fire modeller fra 380 til 500 hestekrefter.

Store dekk

Tyskerne var imidlertid sparsommelige med detaljer rundt traktoren, men nå avslører de at 1000-serien blant annet inneholder en helt nyutviklet transmisjon og drivlinje, har en enorm hydraulikkapasitet og en ny kjølevifte.

Mens akselavstanden på 900-serien er 3,05 meter, er den for 1000-serien hele 3,30 meter. Høyden er også til sammenligning 3,60 meter, mot 900-seriens 3,36. Med andre ord, om du synes en Fendt 939 er stor, vil du bli overveldet av synet av en Fendt 1050.

Fendt 1050 yter intet mindre enn 500 hestekrefer. (Foto: Jørgen Skjelin)

25 tonn totalvekt

Dekkdimensjonen fra fabrikk er enten 900/60R46 eller 750/75R46, der førstnevnte gir traktoren en bredde på 2,95 meter. Selv med 750-dekka er traktoren 2,75 meter, og foreløpig er det usikkert om traktoren kan godkjennes innenfor de maksimale 255 centimeterne som både EU og Norge setter som krav for veikjøring.

Utfordringen er nemlig at noen «små ballongdekk», ikke vil gi nok lastekapasitet til å bære mer enn traktorens egenvekt, som for øvrig oppgis til om lag 14 tonn. Fendt 1000 har en nyttelast tilsvarende 50 prosent av dette – 21 tonn, ved hastigheter inntil 50 km/t. Kjører man jordet og i maksimalt 25 km/t, reklamerer Fendt med en tillatt totalvekt på 25 tonn!

Lavt turtall

Apropos 25 km/t, fra denne hastigheten kobles det nye firehjulstrekket automatisk ut. Fendts ingeniører har konstruert kraftoverføringa slik at framhjulene drives av en av de to hydraulikkpumpene i den nye Vario TA400-transmisjonen. Gruppegirskiftet mellom høy- og lavserien er nå borte.

Noe annet som er unikt ved traktoren, er turtallet den har ved høye hastigheter. MAN-motoren på 12,4 liter, har sitt arbeidsområde fra 900 til 1 700 o/min, med en forholdsvis konstant momentkurve på 2 400 newtonmeter fra 1 100 til 1 500 o/min. Det er med andre ord også i det sistnevnte turtallsområdet, at motoren også har sitt laveste drivstofforbruk.

I transport når man 40 km/t allerede ved 950 o/min, 50 km/t ved 1 200 o/min, og i de landene som tillater det kan Fendt 1000 kjøre i 60 km/t med kun 1 450 omdreininger.

Flyttet kjølevifta fram

MAN-motoren benytter SCR-teknologi i kombinasjon med eksosresirkulering (EGR) for å overholde Stage IV-kravene, og forbruket av eksosrensevæske er oppgitt til under 10 prosent. I samme moment framhever Fendt at 1000-serien skal bruke 10 prosent mindre drivstoff enn 900-serien, og man slipper både dieseloksidasjonskatalysator (DOC) og dieselpartikkelfilter (DPF). 1000-serien skiller seg også fra sine småsøsken ved at den har én turbo med variabel geometri, framfor en bi-turbo.

Kjølevifta er nå plassert foran i stede for bak radiatorene (Foto: Morten Damsgaard / Maskinbladet).

Foran motoren sitter det en ny kjølevifte, plassert foran radiatorene i stede for bak. Vifta drives hydraulisk av sin egen oljemotor, og har ingen kobling til motoren, noe som betyr at den kan kjøres uavhengig av motorturtallet.

– Nå blir lufta trukket inn lenger fram, noe som gjør at vifta får mer kontakt med den kjølige lufta enn om den er plassert lenger bak. Det gjør at man får gjennom mer volum, og dermed kan redusere viftehastigheten. I tillegg er klaringa mellom viftebladene og huset til vifta redusert, slik at en øker effektiviteten, forklarer Jørgen Skjelin, produktsjef for Fendt hos Eikmaskin (bildet under).

(Foto: Espen Syljuåsen)

Enorm hydraulikkapasitet

I bakstussen kan traktoren leveres med inntil seks doble hydraulikkuttak, som får olje levert av tre alternative hydraulikkpumper. Den minste leverer 169 l/min, den mellomste 228 l/min, og den største hele 430 l/min. Sistnevnte består av to LS-pumper som leverer henholdsvis 210 og 220 l/min, og ved denne løsningen får uttakene på venstre side olje fra den ene pumpa, høyre sida fra den andre. Velger man 3/4–koblinger kan et uttak levere 170 l/min.

Olja til transmisjon og hydraulikk er for øvrig i hvert sitt reservoar, og serviceintervallet er oppgitt til 2 000 timer eller 2 år.

I utgangspunktet leveres traktoren uten løftearmer og kraftuttak, ettersom Fendt 1000 i hovedsak retter seg mot markeder der man kun ønsker et rent trekkdyr. Velger man å krysse av for full pakke foran og bak, får man en løftekraft på 12 900 kilo bak, og 5 500 kilo foran.

Gjør natt til dag

I likhet med alt annet på 1000-serien, blir også hytta en størrelse større enn hva man får levert på dagens Fendt-modeller. Døra er 8,5 bredere i bunn, og vindusarealet er økt med 8 prosent. For komfortens skyld har hytta firepunkts luftfjøring.8">

Armlenet i 1000-serien kjenner vi igjen fra den øvrige Fendt-familien (Foto: Morten Damsgaard / Maskinbladet).

Av lyspakker kan traktoren leveres med halogen-arbeidslys, som leverer totalt 30 160 Lumen, eller LED som gir totalt 45 860 Lumen. Sistnevnte må vel være det nærmeste man kommer dagslys om natta.

System for redusert drivstofforbruk

Under skjermene kan det som tidligere nevnt monteres røslige dekk, med inntil 2,35 meters høyde. Det er 20 centimeter større enn på 900-serien, men ikke nok med det – Fendt 1000 er også godkjent til å kunne kjøre med trillingdekk (!).

For å kjøre med optimalt lufttrykk, slik at bæreflaten blir størst mulig, tilbys Fendt Grip Assistant. Dette er et nytt system hvor sjåføren taster inn fem parametere i Vario-terminalen: Redskapets tilkobling på traktoren, hvilken jordtype det kjøres på, dekkmontering på traktoren, hvilket redskap det kjøres med og til slutt den forventede arbeidshastighet.

– Deretter forteller systemet den optimale vekt, og det optimale lufttrykk. Våre forsøk viser at det er helt opp til 30 prosent å hente hjem i besparelser i drivstoff, men det kommer også an på hvilket utgangspunkt man starter ut fra, forteller Ulrich Hufnagel til maskinbladet.dk, og hentyder til den forskjell det er mellom de forskjellige bønder, og hvor gode de er til at innstille vekt og dekktrykk.

Hvis man ikke har mulighet for å tilføye eller fjerne vekt, så vil systemet i stedet gå ut fra den vekt traktoren har, og i stedet fortelle om lufttrykk, og den optimale hastighet for å overføre mest effekt og dermed bruke minst mulig drivstoff.

Klar for markedet neste år

Fendts 1000-serie skal produseres side om side med Fendts øvrige traktorserier i fabrikken i Marktoberhof, og de første leveringsklare traktorene skal etter planen være klar i andre kvartal 2016.

Fendt regner med at de på sikt skal klare å selge 500 til 1 000 eksemplarer av Fendt 1000 Vario årlig. (Foto: Fendt)

I følge Maskinbladet vil prisen i Danmark bli fra 2,1 millioner danske kroner for den minste modell uten det minste utstyr, mens toppmodellen - Fendt 1050 Vario TMS – har en listepris på 2,8 millioner kroner med alt tenkelig utstyr. Norske priser er ikke fastsatt, forteller produktsjef Skjelin, som har en ambisjon om å selge en ellet to i løpet av et par års tid.

– Det er ikke sikkert vi ser den på jordet med en gang, men til flishogging og annet effektkrevende arbeid er den et godt alternativ, mener Skjelin.

LES OGSÅ: Gigant-Fendt med 500 hestekrefter



Annonse