Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Enklere vektmontering fra John Deere

EZ Ballast tilbyr vekter for både hjul og buk.

Bukvekt: EZ Ballast tilbyr blant annet denne vekta, som heises opp under buken på traktoren. Foto: John Deere

Riktig vekt, og ikke minst riktig vektfordeling, på traktorer er viktig for både fremkommelighet, drivstoffeffektivitet og ytelse. Ikke minst har vekta på traktoren mye å si for hvor stor henger man lovlig kan dra etter seg på norske veier.

John Deere viste under høstens Agritechnica fram sitt nye vektsystem EZ Ballast, som skal gjøre det enklere og raskere å bytte vekter på traktoren.

Raskere hjulvektmontering

EZ Ballast består av to ulike vektsystemer; ett for montering på hjulene, og ett for montering under buken på traktoren.

Hjulvektsystemet skal ifølge en pressemelding fra John Deere kunne monteres på under fem minutter per hjul, og en person skal kunne klare det alene. Hver vekt veier 250 kilo, og man kan montere én vekt i hvert framhjul. På bakakselen kan det monteres to vekter i hvert hjul. Dette gir en samlet tilleggsvekt på opptil 1,5 tonn.

John Deere trekker fram fordelen av at sjåføren kan tilpasse vekta ut fra hvor ubalansert traktoren er. Man kan for eksempel velge å kun ha vekter i framhjulene, hvis man har tung redskap bak.

Enkelt: Ifølge John Deere skal monteringen kunne gjøres av én person, og på under fem minutter per hjul. Foto: John Deere

Smidig bukvekt

Annonse

En, ifølge John Deere, enda enklere variant av EZ Ballast, er den 1,7 tonn tunge vekta som monteres under buken på traktoren. Hele montering- og demonteringsprosessen foregår inne fra hytta.

Sjåføren kjører traktoren over vekta, som ligger på bakken. Deretter åpnes sikkerhetslåsen ved å trykke på én vippebryter, før en arm under traktoren senkes ved å bruke en annen bryter. Armen under traktoren treffer et spor i vekta når traktoren kjøres fremover, og sjåføren hever armen igjen via bryteren.

Vekta er balansert slik at den henger litt framover, og når den løftes treffer den to fester i bakkant, før den løftes helt opp til traktorbuken, og holdes oppe av løftearmen i framkant. Sjåføren bruker så den første bryteren igjen, for å låse vekta på plass. Du kan se John Deeres video av systemet nederst i saken.

Bytte mellom vei og jorde

Etter norske forhold kan man se for seg at vekta kan være aktuell å bruke for å differensiere vekta på traktoren under jordekjøring og veitransport. Har man for eksempel en stor henger, kan man ha behov for å vekte ned traktoren for å kjøre lovlig på offentlig vei. Samtidig ønsker man kanskje ikke å ha en så høy vekt på traktoren under kjøring på jordet.

Bukvekta fra John Deere kan i slike tilfeller bidra til å gjøre denne prosessen enklere. Hvordan systemet fungerer på norske gårdsplasser, som ofte er noe mer ujevne enn den på videoen, vites ikke. Ei heller hvordan eventuell møkk på vekta og under buken påvirker koblingsprosessen.

LES OGSÅ: Dansk John Deere-forhandler tilbyr førerløs-system

LES OGSÅ: Oppgradert 5E-serie fra John Deere

Neste artikkel

God økning for Kubota og Claas