Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bygde spakstyring på traktoren

Alfred tilpasset traktoren for bedre førerergonomi.

Det var med tanke på kjøring med blant annet steinplukker, der det er viktig å følge med på hva som skjer bak traktoren, at Alfred Meldal begynte ombyggingen av førermiljøet i Claas Arion 550 Cmatic-en han og faren har på gården.

Første prosjekt var å utvide svingområdet for det originiale setet. Det var allerede svingbart, men Meldal ønsket å kunne sitte enda mer vridd, for å slippe å vri nakken for mye. Claasen har trinnløs transmisjon som betjenes med kjørespaken i høyre armlene, så pedalene kunne han unnvære.

– Det meste av kabler var egentlig lange nok, men måtte trekkes mer ut fra matta i gulvet for å tåle den ekstra svinginga. Ellers var det bare å fjerne noen stoppeklosser i setet, så kunne det svinges lengre, forklarer Alfred.

Til daglig jobber han som mekaniker hos Lena Maskin Verdal, så Claas-traktorer har han erfaring med.

Vond rattarm

Med utvidet mulighet til å svinge setet ble ergonomien for nakken fort bedre under kjøring på jordet. Nå kunne man sitte 90 grader på kjøreretningen, og få et mye bedre overblikk over hva som skjer bak traktoren.

Dette ble starten på neste prosjekt. Alfred forteller at venstrearmen, som ble brukt på rattet, fikk en lite fordelaktig posisjon med setet i 90 graders-stilling. I tillegg kunne setet egentlig svinges nesten 180 grader, så muligheten for å slippe å holde i rattet ble etter hvert fristende. Dermed begynte forskinga på å få konstruert spakstyring.

Bedre oversikt: Med vendbart sete og spakstyring har Alfred Meldal fått god oversikt over redskapen under arbeid. Foto: privat
Annonse

Bruker tipputtaket

Løsningen ble til slutt å bruke trykk fra et tipputtak bak, som går via slanger til fronten av traktoren. Der går de inn i en 6/2-ventil, og det samme gjør trykket fra styreorbitrolen.

Alfred forklarer at han har brukt ventilen motsatt vei av det som er vanlig. En tilsvarende ventil kan for eksempel brukes til tredjefunksjon på en frontlaster. Da går trykket inn ett sted, og man velger om det skal gå videre til enten vanlig tilt, eller til tredjefunksjon. Alfred har kjørt trykk inn på to steder (fra tipputtak og styreorbitrol), og sender det ut igjen ett sted (til styresylinderne).

Valget man gjør er da altså hvor man henter trykket fra, ikke hvor man sender det til. Ventilen stenger også den motsatte veien, slik at trykket går til styresylinderne, og ikke tilbake til tipputtaket eller orbitrolen.

Lasterspak: Den nye styrespaken er tilsvarende lasterspaken som sitter i Arion fra før. Kjørespaken på høyre armlene brukes til å bestemme hastigheten framover og bakover på den trinnløse transmisjonen. Foto: privat

Velges med én bryter

Om trykket skal komme fra tipputtaket (spaken), eller fra styreorbitrolen (rattet), velges ved hjelp av en bryter i hytta. Den samme bryteren veksler også funksjonen for tipputtaket fra den originale hendelen til den nye styrespaken. Den nye spaken tar da altså over styringa av tipputtaket fra den originale hendelen. Alfred har kobla denne bryteren til to vekselreleer, som gjør disse to vekslingene. Dette er for å sørge for at alle funksjoner til spakstyringa kobles inn med ett trykk, slik at man ikke får gjort noe galt.

Konstruktøren selv sier til traktor.no at han er fornøyd med funksjonaliteten på ombygginga, og at det er en rimelig og (forholdsvis) enkel løsning for å få spakstyring i traktoren. Han forteller imidlertid at spakstyringa kun egner seg under sakte kjøring, for eksempel på jordet. Spaken er følsom, og det er ikke forsvarlig å kjøre i noe særlig mer enn 10 km/t med den, men med steinplukkeren på jordet har den bidratt til en mer behagelig arbeidshverdag.

Neste artikkel

Ny Claas-forhandler i Sogn og Fjordane