Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

4 Bilder

Bondelaget fornøyd med at Solvik-Olsen vil rydde opp i traktorkaos

Nå forventer de at gode løsninger kommer på plass før sommeren.

Espen Syljuåsen
Publisert: 24.01.17 09:21 | Oppdatert: 24.01.17 14:20

Gjentatte medieoppslag, utallige møter og brev til tross. Norges Bondelag har i årevis forsøkt å påvirke myndighetene til å rydde opp, utforme og tilpasse trafikkregelverket for traktor og landbruksmaskiner til det moderne landbruket som drives i Norge. Siden arbeidsgruppa som arbeidet med temaet sluttførte sin rapport i 2009, har det imidlertid bare blitt med praten.

Høye forventninger

Det var før samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, vel å merke etter mer enn tre år i posisjon, i forrige uke gjenopplivet et ganske så stort håp om løsning. Ikke bare er departementet klare og tydelige i språket, de setter også tidsfrist for at konkrete forslag skal foreligge og være klare til implementering allerede 1. juni.

– Når Samferdselsdepartementet kommer med et så klart initiativ, forventer vi at alle parter er innstilt på å finne gode løsninger, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag til traktor.no.

Ketil Solvik-Olsen er tydelig stolt over initiativet han har tatt, og kommenterer på sin facebook-side at han som oppvokst på Jæren ser stort behov for at brede landbruksmaskiner skal kunne ferdes på veien. (Foto: Skjermdump fra Ketil Solvik-Olsens facebookside)

Departementet ønsker å oppdatere rapporten fra 2009 før implementeringsarbeidet igangsettes, og Bondelaget stiller villig til å bidra. I arbeidsgruppa var Traktor- og Landbruksmaskimportørenes Forening (TLIF) også representert, og Bartnes forteller at det er naturlig for Bondelaget å videreføre det gode samarbeidet dem i mellom, slik at landbruket står samlet om sine krav.

– Vi samarbeider allerede godt med TLIF i andre saker, og ser vi er tjent med å gjøre det videre.

Mye å ta tak i

I brevet til Vegdirektoratet (PDF) ber departementet byråkratene sette særlig fokus på avstandsbegrensning, regulering av bruk av tvillinghjul, kjettingkrav og krav til fartsskriver og registrering av motorredskap.

«Felles for disse punktene er at departementet registrerer et klart behov for entydig informasjon om hvordan næringen og kontrollører skal forholde seg til gjeldende regelverk.»

Departementet påpeker imidlertid at arbeidsgruppa står fritt til å vurdere andre problemstillinger som måtte oppstå i tilknytning til arbeidet, og nettopp det gir ytterligere håp hos Norges Bondelag.

– Vi vil fortsette å arbeide med alle de sakene vi har tatt opp i brevet vi sendte i fjor høst (PDF). Departementet har satt frist 1. juni, så nå forventer vi at de og Vegdirektoratet følger opp, og det blir fortgang i arbeidet. Det er viktig for oss å avklare og finne gode løsninger som tjener oss i en travel hverdag, understreker Bartnes.

Vil ikke selge skinnet helt ennå..

Bondelagets seniorrådgiver på saken, Amund Johnsrud, minner imidlertid om at det foreløpig kun er et brev med ønsker og spørsmål som foreligger, og at mye arbeid fortsatt gjenstår før et oppdatert regelverk er på plass.

– Med tanke på hvor lang tid og mange omganger vi har hatt med dette, er det vanskelig å si seg fornøyd før konkrete resultat er på bordet, fastslår Johnsrud.

LES OGSÅ: Solvik-Olsen rydder opp i regelrotet



VELKOMMEN TIL DEBATT PÅ TRAKTOR.NO

Les våre debattregler her.
comments powered by Disqus
Annonse