Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Importørene er forhandlernes største trussel

Danske maskinforhandlere frykter stadig høyere krav.

Dansk Maskinforhandlerforening mener kravstore importører er den største trusselen for forhandlere. (Illustrasjonsfoto: Semler Agro)

– Den største trusselen mot maskinforhandlerne er rett og slett de store importørene. Svingninger i landbruket og politikken skal vi takle, men importørene kan kvele oss med deres nye merkestrategier som mer og mer ligner det vi finner i bilbransjen, sa direktør for Dansk Maskinhandlerforening Klaus Nissen på et møte i januar i følge landbrugsavisen.dk.

LES OGSÅ: Fendt, Kubota og Claas på topp blant europeiske forhandlere

For små og slitte

De store importørene tar ikke nødvendigvis hensyn til den klassiske, danske maskinforhandleren hvor det står noen brukte saker på utsida og flaggene har blitt litt slitte.

– De vil ha store glassfasader, og hvis man ser på noen av kravene som enkelte importører stiller er det kanskje kun ti prosent av dagens forhandlere som kan leve opp til det, sa Nissen.

Dansk Maskinhandlerforening

Dansk Maskinhandlerforening er offisiell bransjeforening og arbeidsgiverforening for landbruksmaskinforretninger i Danmark. Medlemskretsen omfatter 133 hovedforretninger med i alt 194 utsalgssteder fordelt over hele landet.

Medlemmene omsatte i 2013 for ca. 9,6 milliarder danske kroner fordelt på nytt og brukt materiell, samt reservedeler og reparasjoner. Medlemmene beskjeftiget per 30. september 2014 2 914 medarbeidere innenfor service, reservedeler, salg og administrasjon.

LES OGSÅ: Traktorsalget i Danmark fortsetter å falle

Positiv likevel

Annonse

På tross av høye krav og delvis vanskelige forhandlingsforhold, formidlet Nissen at han er sikker på at dagens maskinforhandlere kommer til å eksistere i fremtiden. De økonomiske svingningene det danske landbruket tar han rolig.

– Reelt sett tjener maskinforhandlerne mer penger i nedgangstider når det kanskje går litt dårlig med traktorsalget. Da er det ofte mer arbeid på verkstedene fordi bøndene må holde kjøretøyene sine gående litt lenger, sa han.

LES OGSÅ: Agco iverksetter Route 66-strategien i Danmark

LES OGSÅ: Bilkonsern går tungt inn i John Deere i Danmark

Neste artikkel

BRI Agri kjøper Globus