Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nytt nettsted for landbruket

Landbruksnytt.no vil samle informasjon om landbruket på ett sted

Faksimile: Landbruksnytt.no

Landbruksnytt.no er et nytt nettsted fra Tun Media med siste nytt om maskiner, produkter og tjenester rettet mot landbruksnæringen i Norge. Tjenesten fungerer i samspill med Facebook og Google og skal gjøre det enklere for små og store leverandører i landbruks- og maskinbransjen å nå ut med innhold de selv leverer.

-Vi ser at innholdsmarkedsføring gir mange nye muligheter for våre kunder, men samtidig er det behov å samle dette innholdet på en oversiktlig måte, sier Christian Lind som er direktør forretningsutvikling og salg i Tun Media.

−Vi har leserundersøkelser som viser at folk gjerne ønsker å lese ekspertinnhold fra leverandørene i næringen. Samtidig er det en stor utfordring for de samme leverandørene å skaffe lesere til det innholdet de selv produserer, og vi tror at Landbruksnytt vil løse denne oppgaven.

Lind beskriver nettsiden som en dugnad mellom alle landets landbruksbedrifter som bidrar med innhold. I tillegg vil Landbruksnytt også vise frem de siste redaksjonelle nyhetene fra Traktor.no, norsklandbruk.no og bondebladet.no.

−Vi tror summen av godt og relevant innhold gir kraft til å skape en ledende portal for bransjestoff fra landbruket, sier Christian Lind.

Samspill med Facebook

Lanbruksnytt.no gir bedrifter tilgang til egne mobiltilpassede bedriftssider og tilbyr kobling til egen Facebook profil for automatisk innhenting eller posting av artikler.

Annonse

Vi har sett hvordan mange bedrifter har gått over til å benytte Facebook som sin eneste levende kanal, kanskje uten å være klar over at man da blir så å si usynlig på nettet og i Googlesøk, forteller Lind.

Landbruks- og maskinbransjen kan nå fortsette å poste nyhetene sine på Facebook i trygg forvisning om at innholdet vil nå lesere på Landbruksnytt og bli synlig for Google. Dermed kan leserne også søke opp nyheter som er for gamle til at de dukker opp i nyhetsstrømmen på Facebook.

Løfter frem lokalt innhold

Ved å registrere brukernes geografiske plassering vil nyhetene man ser på Landbruksnytt.no speile området hvor du befinner deg.

−Vi vet at leserne er spesielt opptatt av det som skjer i eget distrikt, og at en liten nyhet fra en lokal bedrift er en viktig nyhet lokalt. Derfor føler vi oss sikre på at det er riktig å løfte frem det lokale innholdet side om side med innhold fra de store bedriftene, bidrar til å gjøre Landbruksnytt enda mer relevant og interessant for lesere over hele landet, sier Lind.

Gjøre egen journalistikk bedre

Moderne mediehus må tenke nytt, sier Iver K. Gamme som er redaktør for Bondebladet og fagbladene Norsk Landbruk og Traktor. Det at redaksjonene må lære seg å leve sammen med det kommersielle bransjeinnholdet gjør arbeidsdelingen klarere og gir oss mer tid til den viktige journalistikken bare en uavhengig redaksjon kan gjøre. De første ukene i betadrift har også vist oss at Landbruksnytt kan være en viktig lyttepost til industrien og gi oss tilgang til saker vi ellers ikke hadde fanget opp.

Neste artikkel

Verdenspremiere på Agrisjå